Úspěšný start na Shoptetu z pohledu SEO

Logo Shoptetu

Shoptet je největší eshopovou platformou v Česku a na Slovensku. Díky tomu je tak atraktivní. Můžete spustit online obchod během několika hodin – platforma se postará o všechny technické záležitosti a vše, co musíte udělat, je přidat zboží.

Nevýhodou je, že ne všechna rozhodnutí učiněná Shoptetem jsou pro SEO nejlepší a k tomu, aby se vaše webové stránky umístily ve vyhledávání, může být zapotřebí dalšího nastavení.

Shoptet má doplněk pokročilé SEO, bez kterého se neobezdete v případě, e lze vaše produkty filtrovat např. podle barvy, velikosti, typu, pohlaví atp.

Uživatelé tvrdí, že ani nápověda Shoptetu moc nepomáhá a neustále útočí na platformu s nekonečnými požadavky na podporu.

V tomto článku najdete všechny chybějící části SEO Shoptetu. Začněme.

  1. Optimalizujte strukturu webu
  2. Udělejte analýzu klíčových slov
  3. Proveďte on-page optimalizaci stránek
  4. Získejte zpětné odkazy
  5. Přidejte strukturovaná data
  6. Optimalizujte rychlost produktových stránek
  7. Zkontrolujte přívětivost pro mobilní zařízení
  8. Opravte problémy s indexováním

0. Základy nejen SEO

Než začnete optimalizovat svůj obchod na Shoptetu pro vyhledávače, ujistěte se, že jste při vytváření obchodu zvážili následující možnosti vhodné pro SEO:

Máte nebo si odkoupíte pokročilé SEO. V opačném případě nemá číst tento článek.

Máte web na vlastní doméně. Vlastní domény (ty, které v adrese URL nemají myshoptet.com) získávají ve vyhledávání více kliknutí. Můžete buď použít stávající doménu, nebo si koupit novou (ceny začínají od 145 Kč).

Nastavte si Google Analytics a přidejte svoji doménu do Google Search Console. Ověřte vlastnictví pomocí DNS. (Návod). To vám poskytne přehled o chování uživatelů, rychlosti stránky, přívětivosti k mobilním zařízením, problémech s indexováním a výkonu klíčových slov.

1. Optimalizujte strukturu webu

Dobrá struktura webových stránek je jednoduchá a škálovatelná. Jednoduchost pomůže uživatelům orientovat se na vašem webu a vyhledávacím robotům usnadní vyhledání a indexování vašich stránek.

Jednoduchá struktura je ta, která vám umožní přístup k jakékoli stránce do tří kliknutí na domovskou stránku.

Škálovatelnost znamená, že můžete přidat tolik produktů a kategorií, kolik potřebujete, aniž byste museli upravovat celkovou strukturu.

Jednou z nejlepších výhod Shoptetu je, že ve výchozím nastavení přichází jednoduchá a škálovatelná struktura. Hierarchie obsahu je logická a automaticky umístí stránky kategorií nad stránky produktů. Vše, co potřebujete, je optimalizovat navigaci ve vašem obchodě připojením vašich podkategorií k hlavním.

Pokud již eshop máte, toto nastavení neměňte z rozmaru, že jste si to nyní přečetli. Tento návod slouží pro začínající Shopteťáky, kteří tím nic nezkazí.

V administrátorovi Shoptetu přejděte na Marketing > Základní SEO > Struktura adres (URL), vyberte vždy tu nejkratší možnost a uložte.

Shoptet spravne nastaveni SEO

2. Udělejte si vlastní analýzu klíčových slov

Vaše stránky Shoptetu jsou stejně silné jako klíčová slova, která používáte k jejich popisu. Pokud klíčová slova neodpovídají záměru lidí, kteří hledají vaše produkty, nezískáte příliš organické návštěvnosti.

Chcete-li najít správná klíčová slova ve velkém měřítku, je nejlepší použít specializovaný nástroj pro návrh klíčových slov, například MarketingMiner. V nástroji MarketingMiner získáte reálnou hledanost vašich klíčových slov a díky tomu budete vědět např. zda popisovat produkty množným nebo jednotným číslem.

Analýza klíčových slov vám dokáže ušetřit desítky tisíc korun. Takže do ní investujte svůj čas a udělejte si ji pořádně.

Jednou z metod analýzy klíčových slov, která je zvláště vhodná pro eshopy, je klasifikační analýza klíčových slov.

Pokud máte data z MarketingMineru je potřeba z nich udělat kategorie a parametry, které využijete při tvorbě vlastních filtrů v eshopu.

Jakmile provedete klasifikaci, můžete přejít k vyhodnocení a tvorbě obsahové strategie.

3. Proveďte on-page optimalizaci stránek

Struktura vašich stránek a technická spolehlivost patří mezi nejdůležitější faktory hodnocení. V této části budeme optimalizovat pro různé komponenty obsahu webových stránek, které zahrnují nadpisy H1, titulky nadpisů, obsah, obrázky, odkazy a metadata.

Než začneme, bylo by užitečné provést audit vašeho webu pomocí nástroje MarketingMiner. Přejděte na Vytvořit report > KEYWORD MINER > Landing Page. Zadejte vaše klíčová slova z analýzy klíčových slov a spusťte.

Nyní vidíte všechny vstupní stránky, které máte pokryté a ty, které ještě musíte pokrýt pokud se na ně chcete začít zobrazovat. Doplňte si do vaší obsahové strategie a pokračujte dále.

Další report je URL MINER > Analýza obsahu, Status Code, Structured Data Checker, URL Indexability, Fulltext Index Checker, Broken Link Checker.

Získáte tak souhrn veškerých technických problémů na stránce. Příliš dlouhé nebo duplicitní názvy, prázdné meta popisy, více nadpisů H1 – to vše se projeví ve výstupu z auditu.

Podívejte se, které stránky obsahují problémy a opravte je.

Nadpis H1

Nadpisy H1 můžete hledat trochu složitě, protože Shoptet jej v administraci jako H1 nenazývá, proto často vidím, že eshopaři mají na webu více než 1 H1 nadpis.

Nadpisy H1 jsou důležitým hodnotícím faktorem, protože umožňují vyhledávačům vědět, o čem stránka je, a hodnotí tak stránku pro určitý dotaz.

V Shoptetu je H1 = Názvu produktu / Názvu kategorie.

Shopteťáci si často stěžují, že na domovské stránce chybí značka H1. Chcete-li zjistit, zda vaše stránky mají tento problém, otevřete Shoptet > Vzhled a obsah > Titulní strana a zkontrolujte si svůj uvítací text.

Nastaveni H1 na hlavni strance

Pokud je na vašich stránkách více značek H1, budete muset ručně zkontrolovat zdrojový kód a zjistit, které části vaší stránky obsahují záhlaví H1. Obvykle se to může stát, protože stránka obsahuje mnoho nadpisů a sekcí. Zkontrolujte zdrojový kód a nahraďte za h2, h3 nebo div v závislosti na struktuře, kterou chcete nastavit.

Názvy, metapopisy a adresy URL

Otevřete si výstup z MarketinguMineru a hledejte duplicitní názvy, titulky nebo metapopisky. Ujistěte se, že každá stránka na webu je optimalizovaná na jiné klíčové slovo a má unikátní popisek a titulek.

Častým nešvarem jsou také šílené URL adresy produktů, které Shoptet vygeneruje automaticky z názvu produktu.

V takovém případě se podívejte zda nejde URL adresa produktu zkrátit a upravit tak, aby obsahovala klíčové slovo na začátku adresy.

Popisy produktů a kategorií

Kvalitní popisy produktu by měly uživatelům poskytnout komplexní informace o produktu a umožnit vyhledávačům snadno porozumět obsahu stránky.

Ujistěte se, že jsou vaše popisy jedinečné, ať už prodáváte své vlastní produkty nebo provádíte dropshipping, a nikdy neopisujte popisy produktů od dodavatelů.

Stránky s duplicitním obsahem mají nižší hodnocení. Ujistěte se, že používáte klíčová slova z vaší analýzy klíčových slov

Na rozdíl od všeobecného mínění nemusí mít popisy minimálně 400 slov, aby byly lepší. Je na vás, abyste se rozhodli pro délku – dlouhé texty nemají lepší ani horší hodnocení.

Nechte své popisy informativní, ale pro blogy nechejte dlouhé texty. Lidé neradi čtou nafouknuté eseje, aby zjistili vlastnosti produktu a rozhodli se, zda koupit nebo ne.

Texty musí být jasné a úderné.

Alternativní texty pro obrázky

Alternativní texty poskytují vyhledávačům informace o tom, o čem obrázek je. Protože Obrázky Google vám mohou přinést dobrou další návštěvnost, ujistěte se, že jsou vaše alternativní texty popisné a informativní.

Používejte klíčová slova vhodným způsobem a nevyplňujte je úplně všude na sílu, protože by to mohlo způsobit, že Google označí váš web jako spamový.

Chcete-li ke svým obrázkům v Shoptetu přidat alternativní texty, nahrajte obrázek. Jděte do sekce Fotogalerie > klikněte dolů pod obrázek > Popisek obrázku.

Vysvětelní ALT poppisků na Shoptetu

Získejte nějaké zpětné odkazy

Zpětné odkazy v SEO jsou obvykle opomíjenou součástí marketingového mixu. Vzhledem k tomu, že profil zpětného odkazu je silným hodnotícím faktorem, může vás při správné optimalizaci přivést na vrchol výsledků vyhledávání.

Pokud jde o elektronický obchod, vaše vyhlídky na zpětné odkazy mohou být blíže, než si myslíte. Začněte u svých obchodních partnerů, tj. distributorů nebo výrobců, a požádejte je, aby na vás odkazovali z jejich webových stránek.

Pokud vyrábíte nebo zpracováváte jakékoli zboží, které prodáváte, můžete napsat recenzi na materiály svých dodavatelů a nabídnout jim, aby tuto recenzi umístili na své webové stránky s odkazem na váš obchod.

Nové nápady na potenciální zákazníky můžete najít také zkontrolováním profilu zpětných odkazů vašich konkurentů pomocí nástroje MarkertingMiner.

Přejděte na Vytvořit report > KLÍČOVÁ SLOVA a zadejte klíčová slova pro která chcete získat příležitosti ke zpětným odkazům. Tento Miner vám pomůže s průzkumem stránek pro vaše link buildingové aktivity. Projde prvních 100 výsledků vyhledávání pro dané klíčové slovo a všechny výsledky zobrazí přehledně ve výsledném reportu.

5. Přidejte strukturovaná data

Strukturovaná data pomáhají Googlu najít různé vlastnosti vašich produktů. Google pak může tato data použít k vytvoření strukturovaných úryvků v SERP.

Výsledky se s hodnocením mají tendenci získávat více kliknutí, což posouvá tyto úryvky ve vyhledávání ještě výše. Google obecně upřednostňuje strukturované úryvky před běžnými, což vám může dát šanci před konkurencí.

Protože Shoptet je platforma elektronického obchodování, má ve výchozím nastavení integrované značení schématu do většiny témat pro stránky produktů. Vše, co musíte udělat, je přidat podrobnosti o produktu a strukturovaná data se automaticky zobrazí v kódu.

Kde však již Shoptet strukturovaná data nenasadil jsou kategorie produktů a blogové články, zde si musíte poradit sami a vložit v HTML kódu značky sami.

Můžete využít AggregateRating, Author nebo pokud máte v článku návod nebo recept tak i ty můžete využít. Nejradši mám F.A.Q. články, které se pak skvěle zobrazují na Googlu.

Přehled všech značek najdete na Schema.org

6. Optimalizujte rychlost webu

Rychlost webových stránek ovlivňuje uživatelské prostředí, které ovlivňuje chování uživatelů a takové metriky, jako je míra okamžitého opuštění, doba trvání relace a hloubka. Pro elektronický obchod je uživatelská zkušenost jedním z nejdůležitějších faktorů – pomalé stránky budou mít za následek méně kliknutí na Přidání do košíku, což povede ke snížením prodejů.

Nejprve analyzujte svůj web pomocí Google Search Console. Přejít na Vylepšení > Core Web Vitals a kliknutím na zprávu blíže prozkoumat problémy.

Chcete-li zobrazit stránky, kterých se problém týká, klikněte na řádek problému. Poté stránku analyzujte pomocí nástroje PageSpeed Insights a zjistěte, zda něco stránku nezpomaluje. V závislosti na výsledku nástroj navrhne několik způsobů, jak vyřešit problémy s rychlostí.

Nejčastější problémy:

Příliš velké obrázky – kliknutím na řádek velikost obrázků v přehledu PageSpeed Insights se zobrazí, jaké obrázky potřebují optimalizaci a jaká by měla být přesně jejich velikost. Pokud je to možné, zmenšete je. Použít můžete tinypng.com nebo jiný komprimovač obrázků

Do vašeho obchodu je integrováno příliš mnoho doplňků – doplňky Shoptetu jsou super. Usnadní vám život a zpomalí web. Takový doplněk Instagram windget způsobí krásné zpomalení eshopu. Analyzujte, bez kterých aplikací se neobejdete, a ostatní odstraňte.

Šablony třetích stran – mnoho uživatelů si stěžuje na nedostatek možností přizpůsobení šablon Shoptetu. Poté co zrušili blank šablonu si řešíte CSS styly po vlastní ose nebo si zakoupíte šablonu.

To není nejlepší volba, protože rychlost není jediným problémem, který tato šablony mohou způsobit.

Příliš složitý kód – složité skripty nikdy žádnou stránku nezrychlí.

Příliš mnoho vyskakovacích oken nebo vybraných úryvků produktů – je jasné, že vaším záměrem může být informovat návštěvníka o co největším počtu produktů najednou, ale ovlivní to pouze načítání eshopu a naštve zakázniky.

7. Zkontrolujte přívětivost pro mobilní zařízení

Protože polovina návštěvnosti elektronického obchodu pochází z mobilních zařízení, je dnes optimalizace mobilních telefonů klíčovým zájmem každého eshopaře.

Chcete-li zkontrolovat, zda některá z vašich stránek nemá problémy s mobilními zařízeními, přejděte do Google Search Console, pak přejděte na Vylepšení > Použitelnost pro mobilní zařízení a zkontrolujte, zda se v přehledu zobrazují nějaké chyby.

Chyby jsou stručně popsány, takže hned na první pohled zjistíte, co se stránkou děje. Úplný seznam mobilních chyb poskytnutých společností Google vám může také pomoci. Kliknutím na problém zobrazíte příslušné stránky a provedete opravu.

8. Opravte problémy s indexováním

Zkontrolujte, zda má Google přístup k webovým stránkám, které chcete zobrazit ve vyhledávání. Pokud jsou některé stránky, které jste odeslali k indexování, z nějakého důvodu blokovány, nebudou se zobrazovat ve výsledcích vyhledávání a nepřinesou vám žádnou návštěvnost.

Pokud jde o Shoptet, problémy s indexováním mohou spíše souviset se stránkami, které musíte skrýt před zobrazením ve vyhledávání, a s indexovanými stránkami, které se zobrazují nesprávně.

Dalším problémem je pak tzv. thin content, který často vzniká kombinací více filtrů a ve výsledku nemá reálný přínos pro uživatele. Takové stránky můžete rozšířit pokud jsou pro vás důležité a odeslat znovu k reindexaci.

Problémy se souborem Sitemap

Ačkoli se soubor Sitemap automaticky aktualizuje, jakmile provedete jakékoli změny na svých stránkách, neexistuje 100% záruka, že Google vaše stránky indexuje, jakmile je aktualizujete.

Shoptet má ještě tu nepěknou vlastnost, že v případě skrytí produktu z navigace jej odstraní i ze sitemapy a vy tak přijdete o pozice, které jste si dlouho budovali.

V Search Console přejděte do rejstříku > soubory Sitemap > zadejte název souboru Sitemap vaší domény> klikněte na Odeslat.


Pro shoptet stačí zadat /sitemap.xml.

Poznámka: Odeslání souboru Sitemap do GSC také nezaručí rychlé indexování, ale určitě zvýší vaše šance.

Problémy se soubory robots.txt

Shoptet používá soubor robots.txt ke skrytí určitých stránek před vyhledávači. Stránky jako košík, objednávky, pokladna a další nemají být indexovány a zobrazovány veřejně.

Chcete-li zobrazit úplný seznam skrytých stránek, zkontrolujte soubor robots.txt v kořenovém adresáři vašeho webu Shoptetu zadáním /robots.txt za název vaší domény do adresního řádku.

Shoptet také automaticky generuje soubor robots.txt, ale jedna věc může způsobit potíže – soubory robots.txt můžete upravovat v administraci, což znamená že si můžete vyloučit i stránky, které nechcete. A to je pak průšvih.

Pokud tedy chcete před Googlem skrýt nějakou stránku, která není součástí souboru robots.txt vašeho webu, budete muset udělat tyto kroky.

V administraci Shoptetu přejděte do Vzhled a obsah > Editor > HTML kódy. Dole najdete položku Robots.txt.

Předtím než tam začnete něco dělat doporučuji si nastudovat jak omezovat procházení a nastavení robots.txt.

Závěrečné shrnutí

Existuje jedna důležitá věc, za kterou můžete Shoptetu poděkovat – jejich vývojáři poslouchají, na co si jejich uživatelé stěžují, a snaží se problémy vyřešit včas, abyste se soustředili na své zákazníky, nikoli na technické problémy webu vašeho obchodu. Tento základní průvodce vám může pomoci abyste překonali vaše konkurenty v SEO!

Zažili jste se Shoptetem nějaké překážky? Sdílejte své zkušenosti v komentářích.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.